Fremtidige indsatser
Trafiksanering, hastighedsnedsættelse
Hastighedsdæmpende tiltag
Gentofte Kommune arbejder løbende på at få nedsat hastigheden på statsveje, og det gælder primært
Helsingørmotorvejen. Der er allerede en dialog med både Vejdirektoratet og Transportministeriet.
Yderligere udfører Gentofte Kommune løbende trafiksikkerhedstiltag med fokus på både hastighed og
tryghed på vejene. Nedsat hastighed kan betyde reduceret støjniveau, mens øget tryghed kan betyde flere
bløde trafikanter, færre bilister og dermed reduceret støjniveau.
Hastighedsnedsættelser
Det forventes, at der i 2024 igangsættes hastighedsnedsættelser på følgende strækninger:
Hastigheden forventes at blive nedsat på Klampenborgvej og Lyngby Lokalgade til den generelle hastighed i byer; fra 60 km/t til 50 km/t.
I den kommende planlægning for begrønning af Bernstorffsvej indgår også et ønske om at nedsætte
hastigheden til 50 km/t.
Der planlægges for at etablere påbudt hastighed 40 km/t-zoner minimum 5 steder i kommunen
Vedligeholdelse og udskiftning af asfalt
I forbindelse med den løbende udskiftning af belægninger på de kommunale veje anvendes altid den
belægning, der afgiver mindst mulig støj, og som passer til den pågældende vejtype.
I 2024 vil der på Gentofte Kommunes del af Lyngby Omfartsvej blive udlagt ny klimavenlig belægning, der
har en støjreducerende effekt på 2 dB. I de kommende år forventes der at blive udlagt 40- 45.000
kvadratmeter nyt slidlag per år på udvalgte strækninger i kommunen.
Kommunale byggerier, støjreducerende løsninger
Ved kommunale ombygninger og nybyggerier vil Gentofte Kommune fortsat anvende støjreducerende
løsninger på facader, herunder støjreducerende vinduer, de steder, hvor det vil have en mærkbar effekt.
Krav i lokalplanlægningen
I forbindelse med lokalplanlægning vil de trafikstøjmæssige støjforhold fortsat blive vurderet. Hvor der er
støjmæssige udfordringer, stilles der krav om etablering af støjafskærmning for at sikre, at udendørs opholdsarealer samt facader ikke belastes med et støjniveau, der overskrider Miljøministeriets vejledende
støjgrænser på 58 dB.
Bæredygtig mobilitet
I tråd med Gentofte Kommunes Bæredygtighedsstrategi Sammen om et bæredygtigt Gentofte, der sætter fokus på, hvordan borgere, virksomheder, foreninger og Gentofte Kommune i fællesskab kan skabe et bæredygtigt Gentofte, kan Støjhandlingsplan 2024, med fokus på bæredygtig mobilitet være medvirkende
til at understøtte to af de tre bæredygtighedsmålsætninger i Bæredygtighedsstrategien; nemlig ved at være med til at mindske miljøbelastningen samt øge livskvaliteten.
Bæredygtig mobilitet handler blandt andet om at fremme brugen af klimavenlige transportformer, der ligeledes oftest også er mere støjsvage og derfor har en positiv effekt på støjen langs kommunens veje. Hvis der i fremtiden vil være færre benzin- og dieseldrevne biler og flere elbiler, delebiler, samkørsel, cyklister samt et bedre forbundet kollektivt transportnet, vil støjen fra vejene kunne reduceres. Dette vil have en positiv betydning for livskvaliteten hos de borgere, der i dag er udsat for trafikstøj samt reducere miljøbelastningen.
Fremme af cykeltrafikken
Hvis flere ture internt i kommunen eller på tværs af kommunegrænsen flyttes fra bil til cykel, vil det være med til at reducere biltrafikken. For at nå et sådan mål er der følgende forhold, der skal være fokus på:
- Fortsat bedre kvalitet af cykelstierne, herunder opgradering til supercykelsti – der er dog sket en generel forbedring af cykelstiernes beskaffenhed over de seneste år.
- Fortsat etablering af nye cykelstier.
- Sikre endnu flere og bedre cykleparkeringsmuligheder i bydelscentre, ved sportsfaciliteter, ved kulturfaciliteter samt ved skoler og dag- og afteninstitutioner etc.
- Fortsat etablering af trafikknudepunkter til forbedring af kobling til kollektiv trafik.
- Fortsat arbejde med adfærden i forbindelse med trafikken omkring skolerne, så eleverne kan cykle til skole fremfor at blive kørt.
- Flere gratis pumpestationer.
- Bycykler ved stationerne
- Fokus på ”first mile-last mile” muligheder (kobling til kollektiv trafik)
- Et samarbejde i forbindelse med opstilling af bycykler ved (de større) arbejdspladser i kommunen.
Kampagner
Med udgangspunkt i at fremme den bæredygtige mobilitet vil Gentofte Kommune de kommende 5 år fortsætte med at gennemføre kampagner, for at fremme cyklisme og flytte borgerne fra bil til cykel.
Et af Gentofte Kommunes opgaveudvalg ”Fremtidens Transport” havde fokus på blandt andet grøn og sund transport, hvilket ligeledes er i tråd med fokuspunkterne i bæredygtig mobilitet.
Der er flere områder, hvor kommunen vil sætte ind, og hvor det samtidig kan have en støjreducerende effekt. Det drejer sig blandt andet om:
- At fremme delebilsordninger.
- At understøtte opsætning af el-ladestandere i kommunen.
- At stille krav om emissionsfrie busser (fortrinsvis el-busser) ved udbud.
- At der i forbindelse med indkøb af kommunale køretøjer og ved udskiftning af dæk prioriteres at købe dæk med en lav støjklassificering (67-71 dB) ifølge EU's dækklassificering.
- At fortsætte indsatsen med at gøre det nemmere at være cyklist. Jf. afsnit nedenfor om Fremme af cykeltrafikken.
- At udskifte kommunes egne biler i forbindelse med nyindkøb til hybrid/el køretøjer.
- At fremme tværkommunale samarbejder i forbindelse med bycykler, dele cykler og biler.
- At fremme gåture gennem sikrere og mere trygge stiforbindelser.
Støjskærme
I forbindelse med Transportministeriets Infrastrukturplan 2035, er der i 2024-25 afsat midler til, at der
opsættes støjskærme omkring Ved Ungdomsboligerne. Vejdirektoratet er projektansvarlig.
Gentofte Kommune vil fortsat arbejde for at indgå i en dialog med Vejdirektoratet om at få opsat
støjskærme langs de strækninger på Helsingørmotorvejen og Motorring 3, der fortsat mangler
afskærmning og som stadig er støjplagede.
Tværkommunalt samarbejde - Silent City
Gentofte Kommune vil fortsat være medlem af partnerskabet Silent City. Som medlem har vi som kommune mulighed for, i samarbejde med de andre medlemskommuner, at påvirke debatten på støjområdet, at påvirke beslutningstagere og den offentlig meningsdannelse. Vi vil være med til at arbejde med vidensdeling, kompetenceudvikling samt drive et Living Lab, hvor der i praksis vil blive testet innovative løsninger på trafikstøj.
De kommende år vil det tværkommunale samarbejde i Silent City blandt andet konkret arbejde for:
- Der langs motorvejene etableres støjafskærmning der virker, som for eksempel motorvejsoverdækninger og højere skærme.
- Reduktion af trafikstøj gennem lavere hastigheder
- Samle mere viden om de negative helbredseffekter og sikre, at de bliver taget alvorligt.
- Øge viden om beplantningens indvirkning på menneskets opfattelse fa støjgener.
- Formidle viden, lave kampagner og påvirke regulering
omkring dækstøj.
Silent City
Silent Citys vision for fremtiden er, at vi vil have sunde og gode byer. Derfor skal trafikstøjen i hovedstadens omegnskommuner reduceres markant. Ingen borgere må være støjbelastede i en grad, der går ud over sundhed og livskvalitet.
Trafikstøj fra motorvejsnettet er i særligt fokus og skal bekæmpes gennem øgede investeringer, der hjælper flest mulige borgere. Det forudsætter bedre samfundsøkonomiske beregninger, som vægter sundhed, klima og støj på en realistisk måde.
Løsningerne skal findes gennem innovation, test og samarbejde i aktive partnerskaber mellem borgere, kommuner, regioner, virksomheder og lovgivere.
(Godkendt af Silent City borgmestermøde 19. juni 2023)
Støjpulje
Som opfølgning på Gentofte Kommunes Støjhandlingsplan 2021-2026 har Gentofte Kommune afsat
500.000 kr. om året i 5 år til gennemførelse af projekter, der har som formål at reducere belastningen fra
trafikstøj. Midlerne kan søges af enkelte borgere, grupper af borgere eller bruges af forvaltningen til for
eksempel at arbejde videre med ideer fra STØJ LAB, men også andre initiativer, som bidrager til formålet
med puljen.
Midler fra puljen har bl.a. været benyttet til at indgå i Silent City, der er et partnerskab og Living Lab for
trafikstøj med deltagelse af 13 kommuner og Region Hovedstaden til analyse af de støjmæssige
konsekvenser af nedsættelse af hastigheder og etablering af støjskærme, samt til afholdelse af borgerworkshoppen STØJ LAB og opfølgning på den.
Støjpuljen er til disposition til og med 2026.
Indsatser mod støj fra trafik om aftenen og natten
Støj om aftenen og natten har flere helbredsmæssige omkostninger end støj om dagen. Derfor er der
sundhedsmæssige og samfundsøkonomiske incitamenter til at reducere støjpåvirkningen om natten.
Af fremkommelighedsmæssige årsager er det oftest mest fornuftigt at lægge f.eks. varelevering og lignende
i aften- og nattetimerne. Gentofte Kommune ønsker at undersøge, om det er muligt at regulere dette på
måder, så nattestøjen reduceres.
Institutioner, støjreducerende løsninger
Undersøgelser viser, at støj har en negativ virkning på børns udvikling og indlæring. En målsætning i forhold
til at nedbringe og eller sikre, at Miljøministeriets vejledende støjgrænser overholdes i forbindelse med
kommunens daginstitutioner er, at have fokus på at alle institutioner ved ombygning og nybyggeri
støjbeskyttes. Dette kan sikres løbende via støjbeskyttende bestemmelser i lokalplanlægningen samt vilkår i byggetilladelser.
Stilleområder
Gentofte Kommune har ikke deciderede udpegede stilleområder, og dermed er de heller ikke beskrevet i
denne handlingsplan. Gentofte Kommune har mange grønne åndehuller, der alle er sikret – også i forhold
til støj – gennem Gentofte Kommunes Grøn Strukturplan samt i Kommuneplan 2021.
Forventet nedbringelse af antal støjbelastede personer og boliger
Af Miljøstyrelsens nyeste støjkortlægning fremgår, at omkring 28 % af alle danskere er udsat for
vejtrafikstøj, der ligger over den danske grænseværdi på 58 dB. Internationale studier viser, at der er
videnskabelig evidens for, at udsættelse for vejtrafikstøj medfører en øget risiko for forskellige alvorlige
sundhedsskadelige effekter (5.
Som nævnt i tidligere afsnit er det beregnet hvor mange personer, der er påvirket af trafikstøj i Gentofte
Kommune og hvor mange, der oplever alvorlige gener som konsekvens heraf. Således fremgår det af tabel
4, at det ud fra beregningerne kan antages, at 8.159 personer i Gentofte Kommune oplever en høj grad af
gener forbundet med støjen fra vejene, mens 2.490 personer lider af søvnforstyrrelser foranlediget af
trafikstøjen. Samtidig viser beregningerne, at 4,7 personer årligt har risiko for at udvikle en iskæmisk
hjertesygdom som resultat af at have været påvirket af for meget støj fra vejene.
På baggrund af denne viden ønsker Gentofte Kommune at nedbringe antallet af støjbelastede personer og
boliger og dermed også reducere antallet af kommunens borgere, som risikerer at blive syge som
konsekvens af trafikstøj.
_________________________________
5) Trafikstøj – sygdom og død” af seniorforsker Mette Sørensen, Kræftens bekæmpelse, dec. 2020
Planer på sigt
Den overordnede målsætning på lang sigt er at reducere antallet af støjbelastede personer og boliger i
kommunen. Dette gælder støj fra kommunens egne veje såvel som støj fra statens veje, der løber igennem
kommunen.
Gentofte Kommune har som mål at reducere antallet af personer og boliger belastet med et støjniveau på
over 58 dB. Yderligere er målet, at så få personer og boliger som muligt i kommunen er belastet af et
støjniveau over 68 dB fra kommunale veje.
På baggrund af disse mål vil Gentofte Kommunes strategi for fremtiden udmønte sig i følgende indsatser, som allerede er beskrevet i tidligere afsnit:
- Trafiksanering – herunder hastighedsnedsættelse.
- Vedligeholdelse og udskiftning af asfalt.
- Kommunale byggerier, støjreducerende løsninger.
- Krav i lokalplanlægningen.
- Bæredygtig mobilitet med fokus på at styrke cyklisme, fremme elbilisme, skabe sammenhæng mellem transportformer herunder kollektiv trafik, udnytte automatisering og understøtte deling af køretøjer.
- Støjskærme.
- Tværkommunale samarbejder.
- Støjpulje.
- Aften- og nattestøj.
- Institutioner, støjreducerende løsninger.