Gå til hoved indhold

Handlingsplan

Handlingsplanen beskriver, hvilke handlinger Gentofte Kommune planlægger at gennemføre, indenfor de næste 5 år, for at nedbringe støjen langs vejene i kommunen. Processen skal gentages hvert 5. år

Allerede indførte indsatser

I Gentoftes Støjhandlingsplan 2021-2026 var der fokus på følgende indsatser til at reducere støjen fra
trafikken:

  • Trafiksanering
  • Vedligeholdelse / udskiftning af asfalt
  • Støjreducerende løsninger på facader i forbindelse med kommunale om- og nybygninger
  • Krav i lokalplanlægningen
  • Bæredygtig mobilitet
  • Dialog med staten om etablering af yderligere støjafskærmning langs motorvejene

Indsatser foretaget siden sidste støjhandlingsplan er beskrevet nedenfor.

Trafiksanering, hastighedsnedsættelse

Hastighedsdæmpende tiltag

Siden 2020 er der etableret hastighedsdæmpende foranstaltninger på følgende strækninger:

  • Lyngby omfartsvej
  • Tuborgvej
  • Kystvejen
  • Hyldegårdsvej ved Kirkevej
  • Skovvej
  • Skovgårdsvej


Hastighedsnedsættelser

Beregninger udarbejdet af Moe (nu Atelia) i marts 2023, som Gentofte Kommune sammen med de andre kommuner i Silent City partnerskabet har fået udarbejdet, viser, at en nedsættelse af hastigheden på motorvejsnettet i hovedstadsområdet til maksimalt 80 km/t samtidig med, at hastigheden på de omkringliggende veje sænkes til 50 km/t vil betyde, at næsten halvdelen af de stærkt støjbelastede boliger i omegnskommunerne ikke længere vil være stærkt støjbelastede over 68 dB, og at godt en fjerdedel ikke længere vil være støjbelastede over grænseværdien på 58 dB.

Hastighedsnedsættelser er et virkemiddel, der har en positiv effekt på støjen fra vejene. Gentofte Kommune ønsker derfor også at gøre brug af dette virkemiddel og har allerede fået sænket hastigheden på flere strækninger:

Kommunale veje:

Hastigheden på Tuborgvej blev i februar 2022 nedsat fra 60 km/t til 50 km/t for at mindske støjgenerne.

Hastigheden er nedsat fra 60 km/t til 50 km/t på Kystvejen i 2022 for at give mere tryghed for de bløde trafikanter og sikre et mere roligt miljø til fordel for den rekreative udnyttelse af fortov og cykelsti. Samtidig bidrager hastighedsnedsættelsen til en støjreduktion langs strækningen.

På udvalgte vejstrækninger, heriblandt Skovgårdsvej og Ordrupdalvej, er hastighedsbegrænsningen nedsat, som en del af en forsøgsordning med hastighedsnedsættelse fra 50 km/t til 40 km/t, som Gentofte Kommune deltager i. Der arbejdes på nuværende tidspunkt på at få flere strækninger med i ordningen.

Motorveje:

For at aflaste støjplagede borgere har Gentofte Kommune sammen med Lyngby Taarbæk kommune i 2022 fået politiets tilladelse til at nedsætte hastigheden på Lyngby Omfartsvej fra 90 km/t til 70 km/t. Hastighedsnedsættelsen blev udført i 2023. Lyngby-Taarbæk har ligeledes fået nedsat hastigheden fra 90 km/t til 70 km/t på deres del af strækningen.

Støjen fra Helsingørmotorvejen fylder meget i Gentofte Kommune. Derfor har Kommunalbestyrelsen i begyndelsen af 2022 bedt Vejdirektoratet om at nedsætte hastighedsgrænsen fra 90 km/t til 60 km/t. Den 26. april 2022 modtog Gentofte Kommune svar fra Vejdirektoratet om, at det ikke vurderes trafikalt hensigtsmæssigt at ændre den eksisterende hastighedsbegrænsning på 90 km/t. På baggrund af afslaget fra Vejdirektoratet har Gentofte Kommune sendt breve til transportministrene i henholdsvis juni 2022 og i marts 2023 med opfordring til at hastigheden tillades sat ned. Gentofte Kommune vil fortsætte arbejdet for, at en hastighedsnedsættelse kan blive en realitet.

Kommunale byggerier, støjreducerende løsninger

Ved kommunale ombygninger og nybyggeri anvender Gentofte Kommune støjreducerende løsninger på
facader, herunder støjreducerende vinduer, de steder, hvor det vil have en mærkbar effekt.

Krav i lokalplanlægningen

Der har været og er fortsat opmærksomhed på trafikstøj i forbindelse med den fysiske planlægning. Der er
udarbejdet flere miljøvurderinger af lokalplanforslag, hvor trafikstøj har været et væsentligt
undersøgelsesemne, og hvori er indført bestemmelser, som sikrer, at Miljøministeriets vejledende
støjgrænser overholdes i forbindelse med nybyggeri – både på udendørs opholdsarealer og ved byggeriets
facader.

Bæredygtig mobilitet

Bæredygtig mobilitet handler blandt andet om at fremme brugen af klimavenlige transportformer, der ligeledes oftest også er mere støjsvage og derfor har en positiv effekt på støjen langs kommunens veje. På vejen mod en mere bæredygtig mobilitet har Gentofte Kommune siden sidste støjhandlingsplan forbedret forholdene for de grønne transportformer følgende steder:

  • Der er etableret trafikknudepunkter på Hellerup Station, Charlottenlund Station og Vangede Station, hvor der blandt andet er etableret pladser til løbehjul og cykler på udlejningsbasis.
  • Forbedrede forhold til cykelparkering ved to busstoppesteder, Jægersborg Station, Charlottenlund bydelscenter, samt ved HIK’s tennisbaner ved Hartmannsvej.
  • Påbegyndt etablering af Supercykelstien, Kystbaneruten langs Strandvejen og Kystvejen.
  • Etableret cykelsti på Baunegårdsvej mellem Gentoftegade og Erichsensvej, samt forlænget cykelstien langs Maglemosevej i retning mod Strandvejen. Derudover er forholdene for cyklister på Traverbanevej forbedret.
  • Dedikeret parkeringspladser til samkørsel og delebiler ved Hellerup Station samt Charlottenlund Station og Vangede Station.

Kampagner

For at sikre sig en mere bæredygtig mobilitet, har Gentofte Kommune gennemført flere kampagner for at fremme cyklisme og flytte borgerne fra bil til cykel. Herunder er listet de kampagner, der er lanceret de seneste år:

  • Gentofte Kommune har gennemført et forsøg med udlån af elcykler til borgerne. Formålet var, at borgerne oplevede de positive effekter ved at vælge cyklen til, at de efterfølgende selv ville investere i en (el)cykel.
  • ’Vi cykler til skole’. Gode vaner starter fra barnsben, og derfor tilbyder Gentofte Kommune cykeltræning til daginstitutioner og skoler således, at børnene bliver selvtransporterende. Dette vil have en positiv effekt på trafikstøjen omkring skolerne, da målet er, at færre forældrene vil køre deres børn i skole.
  • ’Vi cykler til sport’. For at få flere borgere til at vælge bilen fra til fordel for cyklen har Gentofte Kommune, på tværs af opgaveområder, gennemført en kampagne for at fremme cyklisme blandt børn, der cykler til og fra foreningslivet.
  • Gentofte Kommune har søsat en kampagne rettet mod ungdomsuddannelser med det formål at flytte elever på ungdomsuddannelser fra bil til cykel. I den forbindelse har der været en specifik kampagne på Ordrup Gymnasium i forlængelse af et forsøg på Kirkevej, hvor denne er blevet omdannet til cykelgade.
  • ’Alle børn cykler’. Gentofte kommune opfordrer skolerne til at deltage i kampagner på landsplan såsom ’Gåprøven’ og ’Cyklistprøven’.

Støjskærme

I Vejdirektoratets seneste støjhandlingsplan indgik opsætningen af støjskærme langs Helsingørmotorvejen
fra Fuglegårdsvej til Ellegårdsvej. Staten har afsat 45,2 mio. kr. til projektet. Gentofte Kommune har siden
inviteret Vejdirektoratet til dialog om dette. Vejdirektoratet har meddelt, at de og deres rådgiver er i den
indledende idéfase af projektet vedrørende etablering af støjafskærmningen langs Helsingørmotorvejen.
Projektet forventes færdigt i sommeren 2024. Gentofte Kommune forventer at blive inddraget i
drøftelserne om den mere præcise placering af støjskærmen.

I forbindelse med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 har staten afsat penge til støjskærm langs
motorvejsnettet rundt om ungdomsboligerne på Ved Ungdomsboligerne. Dette projekt forventes
gennemført i 2024-2025.

Gentofte Kommune har fået foretaget en analyse af virkningen af etablering af en støjskærm placeret langs
Helsingørmotorvejen ud for Gentofte Sø. Den pågældende strækning er ca. 900 meter lang. Analysen viste,
at en støjskærm med en højde på 6 meter vil være det, der med det nuværende støjniveau giver den
bedste støjreducerende effekt ift. etableringsudgiften på omkring 16 mio. kr. Gentofte Kommune valgte
efterfølgende ikke at gå videre med projektet, da det blev vurderet til at være for dyrt i forhold til den støjreducerende effekt samtidig med, at en støjskærm af denne størrelse blev vurderet til at ville skæmme
naturområdet omkring Gentofte Sø.

I Gentofte Kommune blev der i 2021 vedtaget en lokalplan, der regulerer hegning mod vej ud fra hensynet
om at støtte et grønt vejbillede. Lokalplanen giver mulighed for, at der langs stærkt støjbelastede
vejstrækninger, kan etableres støjhegn, som er højere end ellers tilladt. For at gøre det mere overskueligt
at ansøge om tilladelse til etablering af sådanne hegn, har Gentofte Kommune efterfølgende udarbejdet en
støjpjece med vejledning hertil. Pjecen finder du via følgende link:

Støjhegn - Vejledning om reglerne for støjdæmpende hegn i Gentofte Kommune

Tværkommunalt samarbejde - Silent City

Vejstøj er et problem på tværs af kommunegrænser, hvorfor støj fra vejen i én kommune kan påvirke borgere i nabokommunen. Der er derfor en fordel i, at kommuner i mellem koordinerer deres indsatser på støjområder, blandt andet i forbindelse med vidensdeling, men også i forbindelse med mere konkrete projekter, som opsætning af støjskærme.

Gentofte Kommune blev i 2020 medlem af Silent City netværket under Gate21; et tværkommunalt partnerskab med det fælles mål at arbejde for bedre miljø, sundhed og højere livskvalitet gennem indsatser, der mindsker antallet af støjplagede borgere i medlemskommunerne.

Medlemmer af dette partnerskab er 13 kommuner i hovedstadsregionen, Region Hovedstaden samt Gate 21, der samtidig også er facilitator af partnerskabet. Medlemmerne har alle fælles udfordringer med trafikstøj fra blandt andet motorvejene og forsøger samlet at bidrage til at få sat trafikstøj (endnu mere) på
dagsordenen på kommunalt, regionalt og nationalt niveau. De seneste år er dette lykkedes gennem blandt andet en offentlig høring på Christiansborg, konferencer og seminarer, udarbejdelse af og fornyelse af en hvidbog og webhåndbog, presseindsatser og konkrete demonstrationsprojekter.

Gentofte Kommune tilsluttede sig i 2021 en henvendelse fra 10 hovedstadskommuner til Folketingets Transportudvalg, hvori der blev argumenteret for vigtigheden af, at der gøres noget ved trafikstøjen fra de statslige veje, som strækker sig igennem alle kommunerne og som langs alle strækninger, er de største
bidragsyder til kommunernes støjbelastning. Målet er at få staten, herunder Vejdirektoratet, til at prioritere opsætning af støjskærme, samt at gå med til en hastighedsnedsættelse på de stærkt belastede strækninger.

Silent City partnerskabet bestilte i 2023 firmaet MOE (nu Atelia) til at analysere effekten af nedsættelse af hastigheden på motorveje og udvalgte lokale veje. Analysen viste, at sættes hastigheden ned på motorvejen til 80 km/t samtidig med, at hastigheden på udvalgte lokale veje sættes ned til 50 km/t vil støjen reduceres mærkbart. Således viste analysen at 50 % færre personer vil være stærkt støjbelastede (> 68 dB) mens 25 % færre personer vil være støjbelastede (> 58 dB).

Analysen og resultaterne heraf er brugt i det videre arbejde og som grundlag for de fortsatte drøftelser med staten om mulige hastighedsnedsættelser på det statslige vejnet, herunder breve i april 2023 til dels transportministeren og i forlængelse heraf øvrige relevante resortministre.

STØJ LAB

Som et initiativ på baggrund af Støjhandlingsplan 2021-2026 arrangerede Gentofte Kommune i maj 2022 en borgersamling om udfordringerne ved trafikstøj i kommunen under titlen STØJ LAB. 60 borgere og politikere mødtes for at drøfte både kort- og langsigtede løsninger på støjudfordringerne. Der var faglige oplæg om trafikstøj af COWI, FORCE Technology, LABLAND og Gentofte kommune. Der blev arbejdet med 4 temaer til at nedbringe trafikstøjen i Gentofte Kommune.

De 4 temaer:

  • Reducering af støj ved motorveje med fokus på støjskærme
  • Indretning og trafikregulering af lokale veje
  • Reducering af støj i og ved egen bolig med fokus på private støjskærme
  • Smart indretning af rekreative områder

STØJ LAB’et resulterede i mange interessante og handlingsorienterede forslag. Forslagene er efterfølgende taget med i det videre arbejde for at nedbringe trafikstøjen i kommunen, bl.a. i det fortsatte arbejde med at få staten til at sænke hastigheden på motorvejene og etablere støjskærme samt ved udarbejdelse af
pjece med nyttig information vedrørende støjafskærmning ved egen matrikel.

Støjpulje

Som opfølgning på Gentofte Kommunes Støjhandlingsplan 2021-2026 har Gentofte Kommune afsat
500.000 kr. om året i 5 år til gennemførelse af projekter, der har som formål at reducere belastningen fra
trafikstøj. Midlerne kan søges af enkelte borgere, grupper af borgere eller bruges af forvaltningen til for
eksempel at arbejde videre med ideer fra STØJ LAB, men også andre initiativer, som bidrager til formålet
med puljen.

Midler fra puljen har bl.a. været benyttet til at indgå i Silent City, der er et partnerskab og Living Lab for
trafikstøj med deltagelse af 13 kommuner og Region Hovedstaden til analyse af de støjmæssige
konsekvenser af nedsættelse af hastigheder og etablering af støjskærme, samt til afholdelse af
borgerworkshoppen STØJ LAB og opfølgning på den.

Vedligeholdelse / udskiftning af asfalt

I forbindelse med den løbende udskiftning af belægninger på kommunens veje anvendes altid den
belægning, der afgiver mindst mulig støj, og som passer til den pågældende vejtype.


Der er udlagt ny og forbedret vejbelægning på følgende strækninger siden 2020:

  • Aftenbakken
  • Ahlmanns Allé
  • Ammentorpsvej
  • AN Hansens Allé
  • Brogårdsvej
  • Dagvej
  • Dunzfelts Allé
  • Ermelundsvej
  • Gardes Allé
  • Hambros Allé
  • Holck Winterfeldts Allé
  • Hvilevej
  • Høyrups Allé
  • Indelukket
  • Jacobsens Allé
  • Jensløvs Tværvej
  • Lindegårdsvej
  • Lundely
  • Lyngby Lokalgade
  • Morgenvej
  • Munkegårdsvej
  • Nybrovej
  • Ravnekærsvej
  • Richelieus Allé
  • Sandtoften
  • Strandhøjsvej
  • Strandvejen
  • Svejagervej
  • Søbøtker Allé
  • Thulevej
  • Ved Stadion
  • Vespervej
  • Øregårds Allé
  • Øregårdsvænget
  • Ørehøj Allé
  • Øresundshøj