Gå til hoved indhold

Støjkortlægning

Støjkortlægningen er udført af konsulentfirmaet Sweco Danmark A/S på baggrund af seneste foreliggende trafiktal (2022) fra Vejdirektoratet suppleret med trafiktal fra Gentofte Kommune.

Støjkort - på baggrund af Cnossos modellen

Støjkortlægning

I modsætning til de forrige støjhandlingsplaner er proceduren omkring kortlægningen til denne støjhandlingsplan lidt anderledes. Tidligere benyttede medlemslandene i EU forskellige beregningsmodeller, men efter ønske fra EU om et bedre sammenligningsgrundlag og en mulighed for at følge udviklingen på tværs af hele Europa, skal alle medlemslande nu benytte den nye fælleseuropæiske beregningsmodel CNOSSOS. Tidligere har vi i Danmark benyttet os af beregningsmodellen Nord2000.

CNOSSOS er en mere simpel og mindre nøjagtig beregningsmodel end Nord2000, hvilket betyder, at støjniveauerne beregnet ud fra CNOSSOS typisk vil være lavere end niveauerne beregnet ud fra Nord2000. Sammenligner man de to modeller, kan der visse steder være en forskel i det beregnede støjniveau på helt op til 10 dB.

I Danmark er det besluttet, at der skal laves en ekstra beregning ud fra Nord2000-modellen for at have mulighed for at sammenligne denne støjhandlingsplans kortlægning med de foregående EU-støjkortlægninger.

Denne handlingsplan er udarbejdet på baggrund af disse beregningerne.

Det er besluttet i EU, at alle medlemslandene skal udføre den strategiske støjkortlægning (CNOSSOS-modellen) i 4 meter over terræn. I Danmark har man valgt at udføre Nord2000 kortlægningen med beregning af støjen 1,5 meter over terræn, da denne højde i mange tilfælde er mere relevant efter danske forhold. Af denne grund er det dermed også tallene beregnet i 1,5 meter, der refereres til i denne handlingsplan.

I Gentofte Kommunes nye lokalplaner stilles krav til overholdelse af støjgrænseværdien 58 dB på nærmere afgrænsede opholdsarealer i forbindelse med opførelse af nyt byggeri til støjfølsom anvendelse, hvilket understreger vigtigheden af at have beregninger udført for 1,5 meters højde.

For at leve op til EU-kravene vil CNOSSOS beregningerne samt medhørende støjkort også blive vist i denne støjhandlingsplan. Som en del af støjhandlingsplanen er det desuden et krav at opgøre antallet af personer,
der er berørt af skadelige virkninger (gener og søvnforstyrrelser), samt antallet af nye tilfælde (incidens)
af iskæmiske hjertesygdomme (4. FORCE Technology har, efter ønske fra Miljøstyrelsen, udarbejdet et regneark til beregning af disse helbredseffekter.

_________________________

4) Iskæmisk hjertesygdom er en fælles betegnelse for sygdomme i hjertet, der skyldes forsnævring af de årer, der forsyner hjertet med blod og ilt (Guide til beregning af trafikstøjs sundhedsskadelige effekter, FORCE Technology 2021)

Cnossos beregningsmodel

Denne kortlægning er udarbejdet for at opfylde kravet fra EU’s Direktiv 2002/49/EF af 25. juni 2002.

Kortlægningen er udført af konsulentfirmaet Sweco Danmark A/S på baggrund af seneste foreliggende
trafiktal (2022) fra Vejdirektoratet suppleret med trafiktal fra Gentofte Kommune. Beregningerne er udført
i henhold bekendtgørelse 2092 af 18. november 2021. Der er foretaget beregninger af støjudbredelsen i kommunen samt beregninger af støj ved facaden af boligbebyggelse. Facadestøjberegningerne danner efterfølgende grundlag for opgørelsen af antallet af støjbelastede boliger og personer.

Resultaterne af beregningerne viser årsmiddelværdien for dag-, nat og aftenperioden, der benævnes Lden og er beregnet i 4 meter over terræn. Resultaterne for CNOSSOS beregningerne ses i tabellen herunder:

Tabel 1. Oversigt over antal af boliger og personer påvirket af støj ud fra Cnossos beregningerne

Parameter Interval (db) Antal boliger Antal personer
Alle veje

Lden

4 meters højde
55-60 6.262 13.397
60-65 4.919 9.778
65-70 1.1315 2.618
70-75 429 871
> 75 127 285
I alt 13.052 26.949

Resultatet af CNOSSOS støjkortlægningen er illustreret i støjkortet, som du finder nederst på siden. Støjen er inddelt i 5 støjintervaller. For CNOSSOS beregningerne er følgende intervaller benyttet: 55-60 dB, 60-65 dB, 65-70 dB, 70-75 dB og > 75 dB.

På baggrund af ovenstående CNOSSOS-resultater er der i tabel 2 indsat beregnede tal for helbredseffekter forårsaget af støj fra vejtrafik i Gentofte Kommune:

  • der er stærkt generet af trafikstøj.
  • der oplever søvnforstyrrelse pga. trafikstøj.
  • der er i risiko for at udvikle en iskæmisk hjertesygdom indenfor et givent år, forårsaget af trafikstøj.

Tabel 2. Oversigt over udvalgte helbredseffekter pba. vejtrafikstøj (CNOSSOS). Beregnet ud fra regneark udarbejdet af FORCE Technology.

Helbredskonsekvenser Antal personer
Stærkt generet 4500
Oplever søvnforstyrrelser 926
I risiko for at udvikle iskæmisk hjertesygdom/år 2,8

 

Nord2000 beregningsmodel

Gentofte Kommunes Støjhandlingsplan 2024 er baseret på en støjkortlægning beregnet ud fra Nord2000
modellen af alle veje i Gentofte Kommune med et årsdøgnstrafiktal over 500 køretøjer.

Kortlægningen er udført af konsulentfirmaet Sweco Danmark A/S på baggrund af seneste foreliggende
trafiktal (2022) fra Vejdirektoratet suppleret med trafiktal fra Gentofte Kommune. Beregningerne er udført
i henhold bekendtgørelse 2092 af 18. november 2021. Der er foretaget beregninger af støjudbredelsen i
kommunen samt beregninger af støj ved facaden af boligbebyggelse. Facadestøjberegningerne danner
efterfølgende grundlag for opgørelsen af antallet af støjbelastede boliger og personer.

Resultaterne af beregningerne viser årsmiddelværdien for dag-, nat- og aftenperioden, der benævnes Lden
og er beregnet i 1,5 meter over terræn. Resultaterne for Nord2000 beregningerne ses i tabellen herunder:

Tabel 3. Oversigt over antal af boliger og personer påvirket af støj ud fra Nord2000 beregningerne

Parameter Interval (dB) Antal boliger Antal personer

Alle veje 

Lden

1,5 meters højde

58-63 8.041 17.331
63-68 4.577 9.122
68-73 853 1.764
>73 550 1.157
I alt 14.031 29.374

Resultatet af Nord2000-støjkortlægningen er illustreret i støjkortet, som du finder nederst på siden. Støjkortet giver et overblik over fordelingen af støjbelastede veje i kommunen, beregnet som den gennemsnitlige støjkonsekvens over døgnet. Støjen er inddelt i 5 støjintervaller, der er tilpasset Miljøstyrelsens grænseværdier: 58-63 dB, 63-68 dB, 68-73 dB, 73-78 og >78 dB. Inden for disse intervaller er der foretaget en optælling af antal boliger og borgere, der er påvirket af trafikstøj i Gentofte Kommune.

På baggrund af ovenstående Nord2000-resultater er der i tabel 4 indsat beregnede tal for helbredseffekter
forårsaget af støj fra vejtrafik i Gentofte Kommune:

  • der er stærkt generet af trafikstøj.
  • der oplever søvnforstyrrelse pga. trafikstøj.
  • der er i risiko for at udvikle en iskæmisk hjertesygdom indenfor et givent år, forårsaget af trafikstøj

Tabel 4. Oversigt over udvalgte helbredseffekter pba. vejtrafikstøj (Nord2000). Beregnet  ud fra regneark udarbejdet af FORCE Technology.

Helbredskonsekvens Antal personer
Stærkt generet 8.159
Oplever søvnforstyrrelser 2.490
I risiko for at udvikle iskæmisk hjertesygdom/år 4,7

 

Vurdering af antal støjbelastede personer og boliger

Der er efter Nord2000-støjkortlægningen foretaget beregninger af støjudbredelsen i kommunen samt
beregninger af støj ved facaden af bolig bebyggelse, hvilket er brugt til at fastlægge antallet af boliger og
personer belastet af støj.

Langs de fleste strækninger af statsvejene gennem kommunen samt langs større dele af de kommunale
gennemgående vejstrækninger er trafikstøjen højere end Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.

Det fremgår af støjkortlægningen, at der er 14.031 boliger, svarende til 29.374 borgere, der er belastet
med trafikstøj over 58 dB, heraf er 1413 boliger svarende til 2921 borgere stærkt støjbelastede (> 68 dB).

Støjkortlægningen viser, at antallet for boliger og personer, der er støjramt, er steget i forhold til den
forrige kortlægning (baseret på trafiktal fra 2017), idet den tidligere støjkortlægning viste, at 11.427 boliger
og 22.770 personer var belastet af et støjniveau på over 58 dB og at 958 boliger og 2.126 personer var
stærkt støjbelastede (< 68 dB) af trafikstøj.

En del af forskellen er opstået ved, at virkningen af anvendelse af støjsvag asfalt på motorvejene ikke er så
god som forudsat ved den tidligere beregning. Støjen fra motorvejene er af den grund i den nye beregning
sat 1,1 dB højere, hvilket betyder, at tallet for støjramte boliger/personer også er højere.

Det ses på Nord2000-støjkortet (se nederst på siden), at støjen fra statsvejene adskiller sig fra støjen fra de kommunale strækninger ved, at den strækker sig længere ud i de omkringliggende områder og dermed påvirker flere personer/boliger. Støjen langs de kommunale strækninger er i højere grad begrænset til områderne umiddelbart ud til vejene og påvirker dermed færre boliger/personer end støjen fra statsvejene. Samtidig er det også langs statsvejene, at man finder langt den største andel af stærkt støjplagede borgere (over 68 dB).